1. Inzichten
  2. Step stories de gezonde mens

Step Storie: De Gezonde Mens

Een groep van 4 derdejaars studenten uit de richting podologie starten een multidisciplinaire praktijk waarbij de patiënt centraal staat.

BYMVH-Unizo-0409
Share Copied Share Copied

Wie zijn jullie en wat ondernemen jullie met ‘De gezonde mens’?

De gezonde mens: Wij zijn een groep van 4 studenten podologie (3de jaar) en willen
multidisciplinaire zorg bieden met de patiënt centraal. De bedoeling is dat de verschillende
disciplines werken rond 1 patiënt.
We hebben voor onze praktijk gekozen voor complementaire disciplines aan podologie. Onze missie en visie willen we bereiken in samenwerking met een kinesist, huisarts en psycholoog.
Met ‘De gezonde mens’ bieden we zorg van ‘kop tot teen’. Dat is meteen ook onze baseline

Image caption goes here

Hoe kwamen jullie op dit idee?

De gezonde mens: In de zorg is er meer en meer evolutie richting een multidisciplinaire aanpak. Zelf geloven wij heel erg in deze sterkere overkoepelende zorgaanpak. Eén van ons had sowieso al de bedoeling om later dergelijke praktijk te starten en ook de rest van onze groep vond het een goed idee om verder uit te werken.

"Met ‘De gezonde mens’ bieden we zorg van ‘kop tot teen’."

Hoe ziet jullie concept er uit en wat is jullie unieke marktpropositie?

De gezonde mens: Onze USP is écht patiëntgerichte en laagdrempelige zorg bieden. In de regio waar we zouden willen starten, is er geen gelijkaardige praktijk en zijn er eigenlijk ook geen podologen. We zouden in ons concept ook duidelijk willen maken dat podologen meer kunnen dan de meeste mensen denken. Bij een heel aantal aandoeningen zou er ook aan podologie gedacht kunnen worden qua zorgaanpak. vb. rugklachten, diabetes, enz.
Met onze praktijk willen we een centraal (aanspreek)punt zijn voor eerste hulp bij gezondheidsklachten. Een groot deel van de bevolking zou immers baat hebben bij opvolging door een podoloog. 😊

Wat hadden jullie zich anders voorgesteld bij 'ondernemen', zowel
positief als negatief?

De gezonde mens: Vooral het financiële aspect hadden we ons wat anders voorgesteld. We zijn er van geschrokken dat alles zo duur is. In ons financieel plan zit onder meer de aankoop van een huis (praktijkruimte) en van materialen en dan komen er ook nog andere kosten bij zoals sociale bijdragen, enz. We hebben ons financieel plan regelmatig moeten herbekijken om uit de kosten te geraken.
Maar algemeen geeft het proeven van het ondernemerschap heel veel positieve energie en goesting in de toekomst. Door dit ondernemerschapsproject te doen, kunnen we echt aftasten of het iets voor later zou kunnen zijn en geeft het ons een blik richting toekomst.
We hebben altijd zin om er aan te werken en er mee bezig te zijn.

Welke 'gouden tip' hebben jullie voor andere STEP-studenten?

De gezond mens: Begin er op tijd aan en neem het serieus. Als je er de nodige tijd aan besteedt, is het iets wat je voor de rest van je leven kan meenemen. Een STEP-project geeft inzicht en is een basis om op verder te bouwen.

Kom je graag meer te weten?

Boek dan snel een afspraak met de adviseur van jouw provincie of stuur een mail